Sidor

tisdag 30 maj 2017

Lgr11 och kapitel fyra.

Bättre med ett sent inlägg än inget alls. 
2016 kom en reviderad version av Lgr11. Nu finns det med ett kapitel för fritidshemmet, kapitel fyra. I detta kapitel får vi som arbetar på fritidshemmet stöd för den verksamhet vi bedrivit så länge. Läroplanen ställer också krav på oss att alltid ha en tanke bakom varje aktivitet. 

Under rubriken, Syfte i Lgr11, saxar jag, 

"Undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda eleverna en meningsfull fritid. Detta ska ske genom att undervisningen tar sin utgångspunkt i elevernas behov, intressen och erfarenheter, men också att eleverna kontinuerligt utmanas ytterligare genom att de inspireras till nya upptäckter. I under­ visningen ska eleverna erbjudas en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer som integrerar omsorg och lärande."

I det centrala innehållet lyfts följande fram, Språk och kommunikation, Skapande och estetiska uttrycksformer, Natur och samhälle samt Lekar, fysiska aktiviteter och utevistelse.
Nu gäller det för oss på fritidshemmen i att kvalitetssäkra våra aktiviteter mot dessa rubriker.

Nu kallar Skolverket innehållet i fritidshemmet för undervisning, med rätta, eftersom det är undervisning när eleven hamnar i en inlärningssituation. 

En sak vi ska vara noga med är tolkningen av hur fritidshemmet kompletterar förskoleklass och skola så alla är på samma sida i denna diskussionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar