måndag 10 december 2012

tider, tider och åter tider


På fritidshemmet sysslar vi mycket med pyssel, lek och en hel del spelande men det som faktiskt tar upp massivt mycket tid är just tider. Vi har 91 barn inskrivna och nästan samtliga har olika schema. Utöver att vi måste hålla reda på alla tider måste vi även ha koll på alla ändringar, det är inte ovanligt att vi har så många som 30 stycken om dagen eller fler. Det handlar om allt från extra tid, tidigare hämtning, sjukanmälningar, gå hem själv, åka med kompis hem, ta en tidigare buss hem eller en senare buss hem. Ibland ska barnen gå och sjunga eller dansa och ibland inte. Mamma, pappa, mormor, farfar, storasyster, storebror, farbror, moster är några av de möjliga personer som kan hämta barnen.

Ett system finnes. Personligen har jag ett bekymmer och det är minnet. Får jag information måste jag skriva ner den genast eller säga den högt tills jag fått den på pränt. En stor anledning till att saker kan vara svåra att komma ihåg är att man oftast blir avbruten några gånger när man ska gå från plats A till plats B.

Ibland tar jag en pappersbit och en pennstump i bakfickan när jag är ute på morgonen. När det ringer eller om någon förälder pratar med mig kan jag notera det med det bums. Ibland blir säkert föräldrarna fundersamma när jag inte lägger på luren utan högt säger -Såja, där har vi honom och nu ändrar jag tiden till senare och sätter min kråka där allra sist, så då var det klart. Tack för att du ringde, ha de gott. 

Ändå blir det fel ibland och jag har fått ringa tillbaka och fråga hur det var sagt.
Vi har mobilnummer till våra busschaufförer och telefonlistor till alla barnens föräldrar på flera ställen för att snabbt komma åt dem om t ex något barn hoppar på bussen av misstag på fel dag.
Peppar peppar ta i trä (knackar mig på skallen) så fungerar det oftast nästan utan problem förutsatt att vi är noggranna (tack till mina jobbkompisar)
Men ändå, är du en förälder som vill göra en ändring i schemat så var gärna övertydlig och fråga två gånger om allt är klart och nedskrivet, jag tänker inte ta illa upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar