onsdag 14 augusti 2013

mobbningen, kränkningarna och friends



En elev kommer upp vid sidan om och säger att hen vill ha hjälp att reda ut ett bråk på fotbollsplanen. -Jag hinner inte... ta det med rastvakten för jag ska in till... öhh, bråttom.
På en föreläsning hörde jag det här scenariot och fick erkänna för mig själv, jag hade ju gjort så. Jag har sagt detta när barn kommit till mig med något som hänt på rasten. När man gör det så dissar man eleven och det faktum att hen vill ge dig förtroendet att lösa ett problem som uppstått. Hur skulle jag känna mig om jag ville säga något viktigt och så blir jag bara hänvisad till nån annan? 
Nu har friends kommit ut med sin årliga rapport som visar att det fortfarande är mycket vanligt med kränkningar på våra skolor. Du hittar rapporten här.
I texten kan vi se att de flesta eleverna i Sveriges skolor har det tryggt och bra, men den säger oxå att 17 % av eleverna har blivit kränkta av annan elev under det senaste året och 7 % har blivit kränkta av någon i personalen. Många blir kränkta utifrån genus, könsöverskridande aktiviteter och sexism, säger eleverna. Elever som intervjuats säger att personalen vill att de inte ska ta så illa vid sig och att de gör för stor grej av det. Detta hjälper ingen, varken den som blir utsatt eller den som kränker. Vi får bli tuffare i den här frågan och se till att vi stöttar fler och fler. Vi hinner stanna upp och vara den som barnen kan lita på i alla lägen, vara en trygg vuxen som gör jobbet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar