torsdag 22 augusti 2013

riskkapitalbolagen får mig att se rött

I lärarnas tidning läser jag idag att 400 miljoner kronor har gått upp i organisationen JB Education från gymnasiebolagen som de driver. I toppen sitter John Bauer Organization som köptes av danska riskkapitalbolaget Axcel 2008. Det är inte omsorg om våra ungdomar som gör att riskkapitalbolagen vill äga skolor. Det är inte ett överdrivet intresse för pedagogiska utmaningar som gör att riskkapitalbolagen vill vara med. Det är inte för att göra mer av pengarna än vad de kommunala skolorna kan som gör att riskkapitalbolagen vill chansa med sina pengar. Det är bara för att tjäna mer pengar och de har hittat en marknad som inte är speciellt styrd. Antingen kan de plocka ut skolpengen som vinst i koncernen eller så säljer de hela företaget som byggts med skolpengen. 
I skottlinjen för dessa glupska mammonfigurer finns personal och elever, levande människor med riktiga liv som insats i spelet, fast för riskkapitalbolagen är de antagligen endast siffror i olika kolumner.
Måhända jag är enfaldigt blåögd som inte är helt bekant med företagsvärlden men detta går över min gräns för vad som är anständigt.
Jag blir bara så himla...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar