onsdag 30 oktober 2013

friskolor väljer bort besvärliga elever

mmm, jodå...så att...så var det med den myten. I kvällens avsnitt av Uppdrag granskning får vi flera gånger höra om den dubbelmoral som finns bland våra friskolor och deras resonemang runt antagning av elever. De säger att det inte görs någon skillnad på elever med olika förutsättningar men i programmet visas det att somliga elever har lättare att komma in än andra. Det handlar mest om en studiemotiverad flicka kontra en stökig pojke med låga betyg, flickan är välkommen på studs men inte pojken som istället får ställa sig i kö till klassen. Se programmet här
Det finns mycket i de svenska skolorna som behöver kontrolleras för att garantera att eleverna får det som de har rätt till, allt från plats på skolan till kompetenta lärare. Annat som faller inom kontrollzonen är lunch, lokaler och läromedel, listan kan göras lång.
Nu vill jag inte bunta ihop alla friskolor och döma ut dem, jag vet att många inte har det så som i programmet men det är ändå alldeles för hög procent i det de visar.
Det ska vara rättvist i ett land som vårt, det har vi jobbat för i hundra år och nu ska vi skörda frukterna av arbetet, inte utnyttja situationen och göra fördelningen ojämn igen. Jag säger faktiskt som Björklund denna gången -Jag är väldigt besviken, jag är upprörd och jag är på rak svenska förbannad...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar