onsdag 16 oktober 2013

rastaktiviteter

Kan det bli det nya för oss fritidspedagoger att dryga ut våra tjänster med? Nu verkar det ligga i tiden att vi ska aktivera barnen på rasterna och jag tror visserligen att vi är bäst lämpade att göra det oxå. Jag tvivlar dock på om det kommer att innebära att samarbetet mellan skolans och fritidshemmets verksamheter blir bättre. Hjälp mig här, ska vi jobba och samarbeta med klasserna i arbetslagen på förmiddagarna eller inte. Ska vi ha hand om rasterna blir det troligtvis inte något annat i skolan. För åtskilliga år sedan stod en kollega i personalrummet och tittade ut över skolgården genom fönstret och sa - Vi skulle ha en sån där fritidspersonal som tog hand om ungarna på rasten. Den gången kände jag mig nedvärderad, varför kunde inte lärarna själva ta hand om sina elever på rasterna?
Nu är jag villrådig, är detta bra för oss? Jag vet att det blir bra för eleverna och jag ser vilka fantastiska saker rastaktivisterna gör ute i landet. I min kommun jobbar fritidspedagogerna 75% på fritids, många av oss behöver arbeta full tid och det kan bli knepigt att få ihop en heltidstjänst med
rasttjänstgöring. Vi pratar en del om samlad skoldag där fritidspedagogiken/fritidshemmet får eget utrymme insprängt i skoldagen, kan rastaktiviteterna bli en väckarklocka för rektorer och kollegor att börja uppskatta de värden vi står för? Om några veckor kommer vi antagligen igång med någon sorts rastverksamhet så jag får återkomma med utvärdering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar