fredag 15 mars 2013

lärarlyftet


Tidigare har jag enbart känt mig förorättad angående att jag måste utbilda mig vidare trots att jag har en stabil högskoleutbildning redan, och det gör jag i viss mån fortfarande. Jag vill heller inte jobba som lärare, då hade jag skaffat den utbildningen istället.
Nu ser jag att alla som är nyutbildade för att jobba på fritidshemmet är just ämneslärare dessutom. Inget säger att de kommer att gå tillbaka till den gamla varianten av fritidspedagoger igen. Redan nu har våra jobb försvunnit från hyllorna på arbetsförmedlingen. Jag pratade med en personalansvarig på en mindre privat enhet häromdagen som sade att de inte vågade anställa en fritidspedagog på deras fritidshem utan istället valde en förskollärare.

Det är sorgligt att det blev så här eftersom det känns som en stor miss från regeringens sida. Någonstans bestämdes det att fritidspedagoger inte får legitimation eftersom vi inte har något specifikt ämne att undervisa i och i samma veva bestämmer någon att det ska kallas undervisning på fritidshemmet för då passar det bättre i LGR11. Plötsligt är det ett faktum att vi inte längre är behöriga på vårt eget jobb längre!
Vårt fackliga organ skriver att vi inte kan räkna med några större förändringar inom kort utan på sin höjd en dispens för oss av den gamla skolan.

Nu börjar jag känna hur det sjunker in i mig och jag har på ett ungefär förstått konsekvenserna av detta. Jag ska jobba i mer än 20 år till, vilka blir förutsättningarna för mig om jag vill byta arbetsplats? Vilka löner blir det för oss gamla? Jag kommer att bli tvungen att förändra mig för att kunna behålla mig som jag är. En kvalitetssäkring av min utbildning. Kanske är jag en fegis som inte står på mig mot regering mfl men jag har stått emot ända tills nyss och nu har det sjunkit in...

Lärarlyftet ger mig bra förutsättningar att ge mig en stabil plats på arbetsmarknaden, jag blir en uppdaterad version, en fritidspedagog 2.0
Med lärarlyftet i till exempel "bild" känner jag att jag kan bli en bättre lärare på fritidshemmet OCH bli behörig för det jag arbetat med så länge. Nu och ett litet tag till är det nästan gratis dessutom.

Som ni märker är jag tvehågsen i frågan, liksom, "låt saker vara som de är och sluta ändra saker på grund av missförstånd" och samtidigt "vilken enorm fördel med gratis fortbildning på högskolenivå"
Just nu lutar det åt det sista uttalandet för min del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar