torsdag 21 mars 2013

lekskriva

På fritids är vi extra bra på en sak tycker jag, det är att låta barnen lekskriva. När barnen nån gång behöver få något nedplitat på papper är det sällan vi personal gör det åt dem, vi tar en lärorik omväg istället. De får meddelandet skrivet av oss på ett kladdpapper för att sedan själva kopiera över texten på en egen lapp. På detta viset får de träna pennfattning, bokstavskännedom och förståelse för vikten av det skrivna ordet.
Denna gången är det en pojke som säger att han vill ta med en strumpa nästa dag för att göra en handdocka av men han misstror sitt minne. Jag säger åt honom att skriva ner det som stöd för komihåget. -Men, jag kan ju inte skriva och läsa Johan! -Klart du kan, menar jag och förklarar hur jag tänker. Han köper det och dagen efter har han med en strumpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar