torsdag 22 november 2012

öppna på riktigt och mjölkbilden

Idag är det min öppningsdag och denna gången var det på sant. Det är tungt att vakna och gå upp före solen ens tänkt på att glida upp på himlavalvet, särskilt eftersom det aldrig kan bli en vana när man bara gör det en gång i veckan. Det kräver lite snoozning med väckarklockan.

Vi har en mjölkmaskin i matsalen och där brukar vi göra en bild som vi sätter framför lysrören. Nu har tjejerna i köket bett om en ny bild med lite jultema, kanske. Vi gör högst två om året eftersom det är ett mer tidsödande jobb än man tror. Vi börjar med att göra en mall på A4-papper med blyertspenna. När den är klar ritar jag över den på ett stort papper. Barnen kommer med idéer varvat med mina egna som jag sedan ritar dit. Ofta blir det tokiga saker som inte riktigt hör hemma i det temat vi valt som bakgrund. Denna gången blir det en vinterbild med tjock is, en dykande ko och en bläckfisk utformad som en sjuarmad ljusstake. Tomten kastar snöboll på en isbjörn och en julgran flyger iväg som en raket. Bakom en ubåt finns bollibompadraken med dykarhjälm, i isen har en turist fryst fast med sin resväska med texten "HAWAII".  Med vattenfärg blir det en rolig levande bild när den är bakgrundsbelyst. Det har hänt att barn låtit mjölken flöda över glaskanten när de stått och begrundat bilderna. Jag får ta ett foto på bilden imorgon om den blir klar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar