fredag 15 februari 2013

kan kon va en han?

Vid mellis idag satt vi några stycken vid ett bord. Gemensamt för några av oss är att vi spelar samma dataspel om att sköta en bondgård på fritiden. Ibland snackar vi lite om hur långt vi kommit och sånt. Idag frågar jag om de givit djuren namn varpå alla barnen svarar att det har de inte gjort. Efter en stund säger en av killarna att han ska ge sina kor namn när han kommer hem, de ska heta Robert och Markus. Lite försiktigt upplyser jag honom att alla kor är tjejer och att killarna heter tjurar. Han tittar förvånat på mig och säger efter en stund -Då vet jag inte vad de ska heta!
Vi fortsatte att prata om olika djur och vad de heter och om vad barnen kallas till olika djur.
Ibland skakar mina kollegor på huvet åt mig när jag pratar dataspel med barnen men denna gången blev det också bra och jag tycker att barnen uppskattar när man talar om sådant som de har stort intresse av. Deras spelande på pc, paddor och andra handhållna enheter tar upp en stor del av deras fritid. Vi har inte speciellt mycket spelande på fritids så då får jag väl utgå från deras intresse i samtalsform åtminstone. Säg gärna emot mig fast det hjälper antagligen inte i detta fallet. Ett genuint intresse och trovärdig kunskap från mig fångar barnens uppmärksamhet och vi kan skapa djupare band än när man pratar läroplan och kunskapsmål (vilka såklart går att väva in i samtalen ändå). I helgen har jag även kollat barnprogram som min kollega introducerade som lek häromdagen. Det gäller att vi är på alerten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar